Hogy egy almába milyen lendülettel harapunk bele, vagy beleharapunk-e
egyáltalán, azt a színe és formája dönti el. Tehát bármennyire hihetetlen
sokak számára, - divattól és kortól függetlenül - az alma dizájnja meg
fogja határozni, hogy milyen mennyiségben és áron fogják eladni, vagy
egyáltalán eladják-e, vagy egyenesen megy a kukába. Nincs olyan ügyes
marketinges a világon, aki a töpörödött barna fonnyadást jobban tudná
értékesíteni mint a tündöklő, fényes pirosat, még ha remek dumagép is. Ön
persze nem almát akar eladni....
Akik nem költenek dizájnra, bár ők nem is gondolják, de akkor is valaki
jegyzi, kivitelezi, tervezi, csak nem tudatosan látta el kézjegyével, nem
tervszerűen alakította ki, hanem csak úgy, véletlen szerűen adódott.
Ezeket a jeleket több kevesebb sikerrel pszichológusok megfejtegethetik
tudományosan. De igazából mindenki veszi az adást, csak nem mindig tudja,
vagy nem tanulta meg értelmezni. Remekül, nagy rutinnal értelmezzük az
ételeknél. Barna, fonnyadt almába nem nagy lendülettel harapunk bele.
Híres multicég szép színes prospektusa és benne a színes kép: KENYÉR.....
Vagy:
“Újságpapír az asztalon, benne kenyér”... (József A.)
Más ugye?
Összefoglalva:
A minőséget a küllem mutatja, amit utána már nagyon nehéz megmagyarázni.
(bár ennek is vannak szakemberei)
Marketinggel foglalkozók világszerte kutatják a közízlést. Kultúránként
változó, hogy kinek miért az a szép, vagy jó ami... Gyermekkorban, a
világ felismerése közben nem tudatosan tanuljuk meg mi tetszik, mi nem.
Hogy mennyire vonz egy embert egy szín egy forma azt kultúrája, az addigi
élete folyamán szerzett benyomásai, tapasztalatai határozzák meg. Sokan
azt hiszik a design egy különleges dolog, amit csak kevesen engedhetnek
meg maguknak. Többen pedig azt hiszik, hogy a design valami díszítés, ami
nyugodtan elhanyagolható. A szó eredetét angolnak gondolják, valójában a
latin signo, azaz magyarul a szignál szóból származik, melynek eredeti
jelentése: jelöl, jegyez, pecsétel, kitüntet, kifejez, észrevesz, szemmel
tart, kézjeggyel ellát, jel, jelvény, jelszó, hadosztály, zászlóalj, kép,
szobor. Az angol szótár már egy picit mást ír: szán -(dékol), tervez,
szerkeszt, főnévként pedig: terv - (rajz), szerkesztés, típus,modell,
kivitel - (ezés)
Tudat alatt társítunk, akárcsak Pavlov kutyája.
Gondolkodott-e már valaki, hogy miért megy át az úton amikor zöldet mutat
a
jelzőlámpa. Ilyen evidens dolgon senki sem gondolkodik! A világ összes
országában átmehetünk az úton, ha zöld.
És hogyan vígad a magyar, ha jó a kedve? Elkezd énekelni: Zöldre van a
zöldre van a rácsos kapu festve.... Ha zöld, akkor szabad.
Fekete szappant, csak egy cég gyárt, eladási mennyisége elenyésző. Ha a
szupermarketek polcai között elsétálunk, nem fogunk találni szürkébe,
drappba, barnába, feketébe csomagolt mosóporokat, sem más tisztítószert.
Mindegyiket a tavasz, vagy a nyár élénk, tiszta színeibe csomagolják. Így
óriási energiát takarítanak meg, nem kell minden egyes vevőt meggyőzni a
tisztítószer hatásosságáról.
Egy gyorsétterem hálózat kutatást végzett, melynek a következő az
eredménye. Ha az eladó kék sapkában kérdezi meg a vevőtől, kér-e nagyobb
adag üdítőt és sültkrumplit, 40%-kal többen mondanak igent, mint ha
ugyanazt a kérdést sapka nélkül teszik fel.